Beursconcept
Architect@Work
Frank Sinnaeve is met Creative4 ontwerper en ruimtelijk bedenker van het beursconcept Architect@Work.
Internationaal groeiende vakbeurs voor alle voorschrijvers uit de bouwsector met edities in Kortrijk, Luik, Luxemburg, Rotterdam, Parijs, Nantes, Lyon, Marseille, Londen, Copenhagen, Stuttgart, Berlijn, Düsseldorf, Zurich, München, Rome, Milaan, Barcelona, Stockholm, Istanbul, Toronto…
Met een streng geselecteerd aanbod van de meest innovatieve produkten voor de bouwwereld, is deze beurs een must voor (interieur)architecten, ingenieurs, designers. Thema-gelinkte seminars, kunst- en architectuurtentoonstellingen maken de beurs tot een zeer gewaardeerd totaalevenement.
Uniek in het beursontwerp is het door Creative 4 bedachte inplantingsplan. De bezoekers circuleren door compacte gelijkvormige standen, aan elkaar gekoppeld met herkenbare twee- en driedimensionale, selectief gekozen elementen.
De brede gangen tussen de standenrijen zijn opgevat als loungezones met catering voor verdere gesprekken, netwerk, verpozing.
REPORTAGE
verschenen in Dimension • maart 2013
Weinig beurzen vormen zo’n succesrijk exportproduct als Architect@Work.
Internationaler dan ooit
Hoe slaagt een nationale vakbeurs erin in amper tien jaar tijd uit te groeien tot een succesrijk exportproduct? Wat zijn de sterke pijlers? “De expansiekracht is het resultaat van meer-dere elementen,” verklaart exhibition manager Nathalie Sandra, die van bij het begin betrokken is bij de organisatie van de beurs. “Het door Kortrijk Xpo bedachte beursconcept is uitgewerkt als een duidelijk afgebakend informatie- en ontmoetingsplatform voor fabrikanten, invoerders en voorschrijvers.
Voor de kenmerkende lay-out van de beurs tekenden de Creative Fo(u)r, bestaande uit interieurarchitecten Frank Sinnaeve, Stephan Gunst, Chris Vantornout † en Kurt Wallaeys. Zij zorgden voor een overzichtelijke, aantrekkelijke en dynamische beurslay-out met architecturale accenten. Een lay-out die aansluit bij het profiel en de behoeften van de professionele bezoekers en bij het opzet van de beurs. Door de hoogstaande kwaliteit van het tweedaagse evenement, de afgelijnde bezoekersgroep, de kleine identieke standenmodules rond een centrale multimediaconsole, en de all-in formule kan de exposant -zonder veel tijd en geld te investeren in de opbouw van een dure stand zoals op andere beurzen- op een snelle, efficiënte en budgetvriendelijke manier de voorschrijvers informeren over zijn nieuwste producten of diensten.”
“Of we nu in Londen of Shanghai zitten, overal is het beursconcept herkenbaar en identiek. Die copy-paste gaat heel ver, zo nemen we zelfs de Panton chairs die we hier gebruiken mee naar het buitenland. En het team dat in Kortrijk de beurs opbouwt, doet dat op alle andere locaties. Alleen voor de randactiviteiten met tentoonstellingen en seminaries houden wij rekening met de lokale interesses. In elk land geniet de beurs de steun van de beroepsverenigingen van architecten en interieurarchitecten. Hierdoor vormen de bezoekers wel degelijk de doelgroep die de fabrikanten en invoerders willen bereiken. Dat creëert vertrouwen.”
Nieuwigheden ontdekken primeert
Wat is de grote aantrekkingskracht van de beurs? Nathalie Sandra: “Uit een rondvraag blijkt dat 95% van de architecten en interieurarchitecten naar Architect@Work komt om nieuwe producten, technieken en diensten te ontdekken. Om de beurs interessant te maken voor beide groepen van voorschrijvers waken we over een evenwichtig aanbod voor de ruwbouw, de buitenafwerking en het interieur. Verder moet elk getoond product of systeem nieuw of innovatief zijn en goedgekeurd worden door een selectiecomité van lokale ar-chitecten en interieurarchitecten. Daardoor is het mogelijk dat een product de selectie doorstaat in België, maar niet in Frankrijk omdat het daar al gekend is of in het aanbod zit van een andere fabrikant. Ten slotte volgt de goedkeuring van de stand. Fabrikanten die bijvoorbeeld bijkomend andere producten willen tonen die niet zijn goedgekeurd, worden teruggefloten. Wat de randmanifestaties betreft, beperken we ons tot een voordracht per dag. Op die manier blijft er voor de bezoekers voldoende tijd over voor de rondgang op de beurs.”
Creative Four