Décors - Rendez-vous met de geschiedenis

REPORTAGE

Verschenen in Inside Information • 2008
Tekst: Philip Willaert

Een Mondriaan onder de interieurarchitecten

Frank Sinnaeve: kantoren van de zee

“Ik ben een man van de zee” zegt interieurarchitect Frank Sinnaeve in het Belgische Veurne. “Ik sta graag bij de natuur en de mensen. Dat is de legitimatie van mijn opdracht als interieurarchitect: uitzoeken hoe mensen wonen en werken.” Een ontmoeting met een meer dan bevlogen geest uit het Vlaamse land.

Het oude centrum van Veurne is een architecturale parel in het kwadraat. Schouder aan schouder vormen 17e-eeuwse handelshuizen in regionale renaissancestijl een fraai uitzicht. Veel is er authentiek gebleven: de onderwaterzetting van de IJzervlakte heeft het stadje en zijn patrimonium in de Eerste Wereldoorlog beschermd tegen de vernieling. Veurne is ontstaan rond een burcht, opgericht ter verdediging tegen de Noormannen aan het einde van de 9e eeuw. Daarna werd her één der best versterkte plaatsen in het graafschap Vlaanderen. Het kantoor van Frank Sinnaeve ligt hier op een steenworp vandaan, vlak aan de IJzer. De buitenmuur van het gebouw maakt een straffe bocht en is opgetrokken in een fraaie platte baksteen. Een fel contrast op deze plek vol geschiedenis.

Comfortabele jas

Sinnaeve is een gezellige prater met een sappig West-Vlaams accent. Een man tussen ratio en emotie die in zijn hart altijd plaats heeft voor kunst. “Kunst geeft je een andere verfrissende kijk, ze biedt een verbreding van je eigen inzichten. Sinnaeve houdt van het out of the box denken en het creëren van nieuwe denkkaders. Het uiteindelijke concept van zijn kantoor overviel hem bijvoorbeeld tijdens een slapeloze nacht. Hij veegde zijn eerste ontwerp van tafel en schetste in een paar vlugge lijnen het definitieve ontwerp. Het resultaat is een heerlijke mooie open ruimte mee een kloeke betonnen wand waarlangs zenitaal licht strijkt. De betonnen wand geeft het ontwerp kracht en body. Twee zwevende werktafels op ragfijne gechromeerde poten zorgen voor een geslaagd contrapunt. Centraal verderop kijkt via een binnentuin een beeld van Johan Tahon naar binnen. De ruimte voelt aan als een wijde en comfortabele jas. In een aanpalende kamer zitten we aan een ronde tafel en opent het gesprek zich in vele richtingen.

Sinnaeve studeerde aan het Sint-Lukasinstituut in Gent. “Daarna ben ik onmiddellijk met een eigen praktijk begonnen in Nieuwpoort-bad. Ik ben gehecht aan de zee; het zit in mijn genen.” Vandaag leidt Frank Sinnaeve met zijn vrouw Greet een goed draaiend kantoor. Naast verbouwingen wordt hij meer en meer gevraagd voor de inrichting van de werkomgeving. Kenmerkend voor zijn stijl is de luchtige transparantie. Functionaliteit gaat in zijn werk hand in hand met esthetiek.

“Ik houd niet van kunst om de kunst”, zegt de Belgische architect. “Architectuur is veel meer dan de vorm alleen. Ik betrek mensen graag in het creatieve proces. Ik laat hen nadenken over wonen en werken. De condities van vandaag liggen ook mijlenver van die van gisteren. De wereld staat niet stil en de invloed van onder meer ICT is een belangrijk gegeven in de kantooraanpak. Waar het in mijn ontwerpen van kantoren en woningen uiteraard eveneens ook op aankomt, is de circulatie en de oriëntatie. Mijn ontwerpen hebben slecht één doel voor ogen: het aangenaam maken van een stuk leven.”

Frank Sinnaeve - kantoor

Het eigen Kantoor van Frank Sinnaeve is een uitstekend voorbeeld van de stijl waarin de Belgische interieurarchitect werkt: luchtig transparant, functioneel en mooi.

Met de voeten op de grond

Frank Sinnaeve mag dan een dromer en een kunstenaar zijn, van budgetbeheer heeft hij zeker kaas gegeten. “Budgettering brengt je vaak weer met de voeten op de grond.” Afgezien daarvan houdt hij de noden en de wensen altijd in het vizier. Hij graaft zich in de materie en luistert aandachtig naar zijn opdrachtgevers. Een protocol dat hij altijd hanteert. “Je moet weten hoe mensen willen wonen en werken. Eigenlijk ben ik een ‘huisdokter’. Het gaat niet om design, wel om het programma en de inhoud. Als ik daar naar peil, samen met een diepe analysering, onderzoek en vooral inleving van de beschikbare ruimte en architectuur, kom ik meestal plots tot de diagnose via een vanzelfsprekend ontwerp.”

Frank Sinnaeve - Immo Eecke

In het kancoor van Immo Eecke paste Frank Sinnaeve onder meer beelden van de zee en het strand toe. Deze beelden vormen een anker voor de identiteit van de onderneming.

Rationele confrontatie

Sinnaeve zint altijd op interactie en stemt daar zijn kenmerkende vormgeving op af. “Ik zorg voor eenvoud, rust en een ruimtelijk gevoel. Ik maak in geen geval designobjecten, ik zoek veeleer naar de gepaste medicatie. Vandaar dat voor mij ruimtelijke verhoudingen zo belangrijk zijn. Op dat vlak hebben we veel geleerd van de klassieke leermeesters, denk maar aan Palladio. Bezig zijn met interieur en architectuur is voor mij bovenal een imaginair gebeuren. Het realiseren van het idee komt er na een rationele confrontatie en zoektocht via allerlei beperkingen van materie, ruimte en budget. Maar in de begrenzing zit veelal ook de vindingrijkheid. Het geeft mij ontzettend veel voldoening als men na de realisatie van een ontwerp mijn oorspronkelijk idee ruimtelijk aanvoelt. Mijn mooiste architectuurrealisaties zijn diegene die zeer impulsief en gevoelsmatig ontworpen werden, ja bijna zonder nadenken. Mijn beste aquarellen en schetsen zijn diegene die ik op een ontsnappingsmoment heb gemaakt.”

De laatste tijd heeft de kantoormarkt de weg naar Sinnaeve gevonden. In Nieuwpoort is er de inrichting van het immobiliënkantoor Immo Eecke. De architect blikt graag terug op deze realisatie. Hee agentschap telt veel personeelsleden. In zijn oude constellatie woekerde men met ruimte, de medewerkers waren veel te krap behuisd in nauwe kamertjes. In tegenstelling tot de open structuur van vandaag was het oude kantoor veeleer een gesloten burcht. Er was geen sprake van een coherente corporate identity. “Het betrekken van de kelderruimte bij het nieuwe interieurconcept was de enige mogelijkheid om de ruimte uit te breiden”, aldus Sinnaeve. “Na het gebouw volledig te hebben gestript, heb ik de circulatie herleid tot een minimum om een maximum aan ruimte te winnen.”

Van een gesloten kantoor maakte Sinnaeve een open transparante structuur. “Het semi-open kantoor is planmatig uitgetekend met visuele verbindingsassen zodat er enerzijds op een welbepaalde hoogte een visueel contact ontstaat tussen de bedienden verhuur, verkoop en syndic. Een ander hoger gelegen verbindingsas vindt contact met de klanten.” Dit resulteert in tijdwinst, vlotte communicarie en efficiënt werken.

Frank Sinnaeve - Immo Eecke

De balie van Immo Eecke is uitgevoerd in witte kunststeen. Het geheel is 12 meter lang en hangt aan drie zware betonnen kolommen.

Zwaartekracht

Opdrachtgever Immo Eecke verhuurt in de Bel gische badplaats veel appartementen en vakantieverblijven. Dit gegeven werd door Sinnaeve verwerkt in het interieur; zodra je het kantoor binnenkomt snuif je de vakantiestemming. Sinnaeve introduceerde in het interieur een grote foto verspreid over verschillende vlakken in het kantoor. “Het immense beeld (3x10 meter) van de zee en het strand springt meteen bij de balie in het oog. De foto camoufleert de sleutelkast. Ook tussen verkoop en onderhoudsafdeling en nabij de kelder attendeert de foto ons op de visuele samenhang van de verschillende ruimtes.” De sfeer in het kantoor is bijzonder luchtig. Transparantie bekwam Sinnaeve door een uitgekiende vormgeving en materiaalkeuze. Ook de kleurstelling hield hij bewust aan de ingehouden kant. De balie in witte kunststeen lijkt de wetten van de zwaartekracht met het grootste gemak te negeren. Het geheel is 12 meter lang en hangt aan de drie zware betonnen kolommen. Op die manier weet de interieurarchitect de zware componenten binnen de ruimte visueel te compenseren. De opgehangen flatscreens, deels in het plafond verwerkt, presenteren de producten en diensten van het kantoor. Een zandkleurige keramische vloer verwijst naar aan het strand. Voor her overige werd alles wit gelaten.

De in het plafond verwerkte verlichtingslijnen zijn van lichtfabrikant Modular. De op maat gemaakte kantoorwerkvlakken zijn in massief witte stratifié uitgevoerd. De blauwe stoelen zijn alweer een knipoog naar de zee. Bijzonder flexibel zijn de kantoormeubels van USM. “Ze bezitten een verbluffende flexibiliteit en lenen zich bijzonder goed voor de zeer diverse en complexe administratie van dit grote kantoor”, weer de architect uit ervaring. Het verchroomde frame van de USM-meubels werd door Sinnaeve welbewust ingezet als esthetisch element. Chroom vind je hier niet alleen in de accentverlichting, de meubilering, het op maat gemaakte deur- en meubelbeslag maar evenzeer op het vernieuwde logo, uitgevoerd in elektrogepolijst inox.

Frank Sinnaeve - Immo Maritiem

In elk project probeert Frank Sinnaeve een abstract lijnenspel te creëren. Net zoals Piet Mondriaan dat ooit deed op zijn constructivistische schilderijen.

Creatieve lusten

Kleine of grote kantoren, voor Sinnaeve is elk project een denkoefening waar hij zijn creatieve lusten op loslaat. Ook in kantoren voor bijvoorbeeld bouwaannemer Kurt Van Daele in of Immo Maritiem sprak de Belgische architect zijn inspiratie aan om tot een betekenisvol resultaat te komen. Bij het kantoor voor Kurt Van Daele lukte dit hem bijvoorbeeld door te kiezen voor oranje kleuraccenten en indirecte verlichting; bij Immo Maritiem valt het gebruik van natuursteen op. Sinnaeve ontpopte zich in dit project als beeldend kunstenaar en liet meerdere platen natuursteen van twee centimeter dikte aan elkaar verlijmen tot een dikte van dertig centimeter. Dat maakt dat het bovenblad van de balie als een geteerd scheepsdek oogt. Wanden zweven boven de vloer en geven te kennen dat Sinnaeve graag de natuurwetten aan zijn laars lapt. “Mondriaan vertrok ook van de natuur om te belanden in een abstract evenwichtig spel van lijn vlak, kleur en volume. Voor mij is dat de basis van alles.”

Frank Sinnaeve - Van Daele

Ook in het kantoor van bouwaannemer Kurt Van Daele is wit de overheersende kleur. Het wit wordt onderbroken door oranje kleuraccenten.

“Mondriaan vertrok ook van de natuur om te belanden in een abstract evenwichtig spel van lijn vlak, kleur en volume. Voor mij is dat de basis van alles.”